23948sdkhjf

Efter "it-mareridt": Luksusbaby taber millioner for andet år i træk

Dyre it-systemer var en hæmsko for Luksusbaby i 2023, der måtte indkassere sit andet millionunderskud på stribe

Millionunderskuddet hos Luksusbaby er blevet større. 

Det er den korte fortælling om 2023-regnskabet for den nordjyske iværksættersucces, der siden voksede sig stor - og etablerede sig som én af de store inden for salg af tøj og udstyr til babyer og børn. 

Den lange fortælling er imidlertid en lidt anden - og mere strategisk anlagt - fortæller medstifter og direktør, Morten Grabowski Kjær, til RetailNews. 

- Det blev et år præget af et udfordret marked, men det altoverskyggende for os har været de alt andet end tilfredsstillende it-implementeringer. Vi havde håbet at stå med nogle færdige systemer i 2023, men nu står vi i 2024 og er end ikke færdige endnu. Det har været et it-mareridt, fastslår Morten Grabowski Kjær. 

Han tilføjer, at der dog "er lys for enden af tunnellen", men samtidig at der stadig "er et hav af tilrettelser", før it-systemerne er på plads. 

Konkret mundede 2023 ud i et nyt millionunderskud for Luksusbaby, som i 2022 tabte 2,8 mio. kr. og i det seneste regnskabsår tilsvarende tabte 6,8 mio. kr. 

- Det har kæmpe stor indflydelse på vores årsregnskab. Der har været en oprydning af lageret, varekategorisering og meget mere, som skulle falde på plads, siger Luksusbaby-direktøren. 

Årsresultatet kalder Morten Grabowski Kjær selv for "skuffende", mens han samtidig kan berette om én helt konkret konsekvens af it-implementeringen. 

- Da vi skiftede hjemmesiden, faldt vores organiske trafik med 35 procent, så når man laver sådan et skift her, bliver man slået lidt tilbage. Men når vi engang er i mål med vores opgradering, får vi også et site, som er fremtidssikret og på højde med Matas og Zalando, forklarer Morten Grabowski Kjær, der tilføjer, at de nye systemer har kostet "et større millionbeløb". 

- Og samtidig er det også et millionbeløb, man mister, når man mister 35 procent af sin organiske trafik, suppler han. 

Historien om Luksusbaby

  • Luksusbaby begyndte som et barselsprojekt i 2014, da Ann-Louise Christine Aasted gik hjemme med sine tvillinger.
  • Hun syntes, at udvalget af kvalitetsbørnetøj i danske webshops var småt.
  • Derfor grundlagde hun Luksusbaby sammen med Morten Grabowski Kjær i ejerparrets privatbolig på Hobrovej i Aalborg.
  • Stifterne solgte i 2022 45 % af virksomheden til ejerne af Coolshop-koncernen, Jacob Risgaard, Mark Nielsen og Anders Holch Povlsen, samt serieinvestor Jan Dal Lehrmann, der er bedst kendt fra tv-programmet Løvens Hule.
  • Hvor meget de har betalt er hemmeligt, men handlen værdisætter virksomheden til et trecifret millionbeløb.
  • Jan Dal Lehrmann overtog 20 procent af Luksusbaby og ejerne bag Coolshop-koncernen 25 procent.
  • I dag har Luksusbaby til huse i Støvring i en kombineret lager- og kontorbygning. 
  • Selskabet ejer og driver desuden to butikker - én i Aalborg og én i Aarhus.  

Kilder: Nordjyske, Luksusbaby og CVR

Fremtidssikret

Opgraderingen af Luksusbabys webshop samt de bagvedliggende systemer er et strategisk tilvalg, som ledelsen i virksomheden traf beslutning om for længe siden. 

- Vi har nok lige ventet længe nok, men nu er vi nødt til at komme i mål med de nye systemer. Vi regner ikke med at skulle lave den her øvelse de næste ti år. Vi tager regningen nu her og river plasteret af. Når det hele kommer til at spille, bliver det noget sjovere at være os i Luksusbaby, siger direktøren. 

Han understreger, at han ikke har en finger at sætte på den arbejdsindsats, som hans ansatte har lavet. 

- Alle i Luksusbaby har knoklet alt, hvad de kunne. Jeg kan ikke være skuffet over indsatsen, men jeg kan være skuffet over vores it-forløb, siger Morten Grabowski Kjær. 

Undervejs nåede han da også at overveje at rulle de nye it-systemer tilbage, fortæller han. 

- Der var nogen, der sagde til mig, at jeg ville komme til at ønske mig tilbage til de gamle systemer, og der var jeg nok lidt naivt anlagt og tænkte, at det ikke ville blive aktuelt. Men de fik ret. 

- Folk har beskrevet vores webshop som en flyvemaskine, der flyver, men hvor alle skruer ryster og tingene står lidt i højre og venstre. Til sidst knækker sådan én, og derfor har de her investeringer været nødvendige, siger direktøren. 

Direktørjagt

Tidligere på året annoncerede Morten Grabowski Kjær, der desuden stiftede Luksusbaby med sin partner Ann-Louise Christine Aasted i 2014, at han ville stoppe som direktør

Han angav dog ikke en bagkant på sit stop som førstemand i virksomheden - og det var helt bevidst. 

- Det er en virkelig, virkelig vigtig post at besætte, så vi vil gerne bruge den nødvendige tid på det. Vi har ikke travlt. 

Det er et rekrutteringsbureau, der står for opgaven, og derfor møder Morten Grabowski Kjær først kandidaterne til direktørposten senere i processen.

Han har tidligere over for RetailNews beskrevet de kvaliteter, som en ny direktør skal besidde. 

Den helt rigtige kandidat skal besidde "international erfaring" og være i stand "til at skalere en virksomhed", sagde han i forbindelse med sin udmelding. 

- Der har været meget stor interesse for direktørstillingen, og jeg har allerede mødt mange spændende kandidater. Vi søger dog stadigvæk, for vi vil gerne have et så stærkt kandidatfelt som muligt, siger Morten Grabowski Kjær og tilføjer, at "Luksusbaby stadig har et internationalt potentiale". 

Han håber, at en ny direktør er klar til at sætte sig i hans stol "i starten af 2025". 

Inden da regner han stærkt med, at der er kommet styr på it-problemerne. 

- På den anden side af sommerferien skal webshoppen i hvert fald være helt på plads, men de andre bagvedliggende ting har lidt længere udsigter. Vi havde langt større forventninger til 2024-regnskabet, så barren er sat lidt lavere, end hvad vi havde håbet. Dét til trods regner vi med sorte tal på bundlinjen trods udfordringerne. 

Helt konkret regner Luksusbaby med at lande et overskud før skat på mellem to og fem mio. kr. for 2024. 

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.135